Saturday, December 25, 2010

is it my eyes...or its dark in here?

hoh!
i think i havent posted anything lately that come truly from my one n only brain here~
haha...its not like i'm not into this anymore
but the 'mood' kinda twinkled me around sometimes~

alhamdulillah...
my pointer for this semester sgtla teruk..hua3
really turn out like i expected before...
well..sy dpt setakat apa yg sy usahakan...jeng3~

next!
da daftar nk amek kls arab semester ni..uhuhu~
da lama mngidam..
tp lpas opkim ritu,kemengidamanku ini smkin menjadi jadi
hahhahahaha~
kinapa??
meh nk habaq..
erm...dipendekkan cerita...
msa opkim ritu..ada jumpa sorg ustaz ni..
ustaz naim...cita2 dy nk jadi cikgu...
tp mak ayah dy x bg n nk dy jadi mualim yg mengaji agama la lebey kureng..
dy pon mngaji n alhamdulillah..bjaya lulus cmerlang n so on..
n dy nekad xmo kawen sblm dapat p buat haji~
huhu...n dy kawen msa umo 30 tahun...KOT!! =p
ckupla pngenalan ustaz ni..back to the story..
kata2 dy..
kita ni umat Islam..bhsa wajib utk kita blaja..ialah Bhsa Arab..
bhsa agama Islam..bhsa alquran....
BUKAN BHSA OMPUTIH!!
(deshh!! setempek di dahi..haha..)
niway..tu bkn point yg ak nk bgtaw ni yer..
sambung crita~
kamu2 ni remaja..bkal2 khalifah...
kalau sy tnya kamu smua ni..apa rukun2 stiap rukun solat..
ada siapa yg bleh jwb??
sbgai umat islam..kita kna Fakih ttg ilmu agama kita sndr
kalau bab solat pn masih terkial kial g.
mcm mna kamu nk pimpin keluarga ngn negara ni nt?
n bnyak lg la yg dy pesan..

yg agak melekat kt ak ni..
Kita kena FAKIH...huhu...
so skrg, skit2 demi skit tgh blaja balik...
mmg dlu da pnah blaja..tp bila x amal..hilang mcm tu ja la...
'al ilmu ilmu bi la amalin, ka sayyarah bi la stereng'
(pepatah abg gue)
hahaha...
so,skrg ni slowly ngah blaja balik sikit demi sikt..
amek kelas alquran...hua3(tiba2 rasa cm bdak kcik lam klas tu)
amek kls mcm2 la..
hrap2 x ggu stdy..n harap2 dapat istiqamah nk tanam benda baik dlm diri kali ni..
=)

next!
apa lg eh....
emm....ya...about the main topic!
my eyes...
huhu..ritu da g cek kt kdai spek mata
kononnya nk buat spek la konon..hahaha...spek da hilang msa opkim~
cek2..alhamdulillah..
power mnurun..
tp msalahnya kn..huhu
sakit kepala ni kdg mkin menjadi jadi gak..
n blank pn mkin menjadi jadi gak skrg ni...
kdg2 tu...
nmpak bkabus..ho3
gua igtkan da senja...tp bila lama2 sket baru ok....
n baru prasan jam kul 5 ptg..
yela...bkabus tu around magrib kn..huhu
nk kata x ceq..da bekali kali p cek..tp doc xdak kata apa pn..
siap puji g mata i ni cantik..x tcemar...hua3
tp kureng chat..sbb pa?tataw...:p

sory la post ni bcampur aduk ye guys..
dh simpan lama dalam draft..
simpan2...edit...smpan2..edit...n kali ni baru post...tu pn ada edit g..
hehe..c ya...=p

Tuesday, December 21, 2010

Lelaki Vs Pompuan: Waktu Rehat~

Hal ini menjadi topik seketika smasa sblm bertolak ke umah Along untuk makan kenduri, maka dengan itu, sy dengan rsa syoknya ingin menjalankan perkongsian di sini~ hua3
OK! Mari kita meneliti kembali yer kawan2~ =p

Lelaki
1. Waktu rehat, terus jalan ke tempat makan.
2. Sampai kedai makan, masuk.
3. Ambil pinggan.
4. Letak nasi.
5. Letak lauk.
6. Ke kaunter, bayar nasi dan air sekali.
7. Makan.
8. Habis.
9. Balik ofis.
10. Pergi surau.

Perempuan.
1. Waktu lunch, jalan ke kedai makan.
2. Perhatikan orang waktu jalan, tengok apa mereka pakai.
3. Membuat ulasan tentang orang yang mereka tengok itu.
4. Sambil jalan betulkan tudung, tengok baju sendiri, tengok kaki.
5. Tengok baju orang lain, especially yang cantik dari baju sendiri.
6. Sampai kedai makan, jenguk-jenguk lauk dulu.
7. Ramai orang, cari kedai lain.
8. Jalan lagi.
9. Dah puas hati...masuk.
10. Survey lauk dulu dua tiga minit. (sama dengan ulasan nimbor 6)
11. Cari pinggan, ambil pinggan.
12. Belek-belek pinggan, alamak tak bersih! Eeeiii..tukar pinggan.
13. Dah puas hati, ambil nasi.
14. Ceduk nasi sikit-sikit.
15. Buang balik nasi. Banyak.
16. Tak puas hati, banyak lagi. Buang lagi (tinggal sejemput)
17. Godek-godek sikit nasi dalam pinggan.
18. Cari lauk, Survey keliling meja. Tengok sana, tengok sini. (Sama dengan ulasan nombor 6)
19. Jengok dalam bekas lauk, ambil kuah sikit.
20. Jengok bekas lauk lain, ceduk kuah sikit lagi.
21. Jengok lagi, sambil itu tengok-tengok orang, jeling-jeling.
22. Ambil lauk.
23. Pusing lagi.
24. Cari sayur pulak!
25. Ambil sayur selepas survey keliling selama dua minit.
26. Ke kaunter bayaran.
27. Tengok nasi dalam pinggan.
28. Berbisik dengan kawan "Alamak banyaklah aku ambik."
29. Sampai depan kaunter "Berapa?"
30. Bukak dompet, belek-belek celah kad bank, celah kad-kad nama, celah gambar-gambar...
31. Keluarkan duit.
32. Buat isyarat mata dengan member (sebab nasi mahal).
33. Tutup dompet. Ambil nasi.
34. Tinjau-tinjau tempat duduk (sama dengan ulasan nombor 7).
35. Jumpa tempat duduk, alamak kotorlah!! (ambil tisu, lap yang kotor itu)
36. Cari tempat duduk lain.
37. Jumpa. Duduk.
38. Alamak, air tak order lagi.
39. Tinjau-tinjau, cari orang order air...sambil tangan betulkan tudung.
40. Order air.
41. Bangun.
42. Ambil sudu.
43. Duduk.
44. Bangun, ambil tisu lagi.
45. Duduk.
46. Air sampai, belek dompet (sama dengan nombor 31, 32 dan 33).
47. Bayar.
48. Tutup dompet.
49. Minum air.
50. Mula makan.
51. Tengok-tengok orang sambil makan.
52. Makan separuh...kenyang.
53. Letak sudu, letak garpu, pinggan tolak tepi.
54. Borak-borak kata makanan tak sedap.
55. Ngumpat bos dan kawan sepejabat yang tak berkenan.
56. Pukul 2.00, naik ofis.
57. Ambil beg mekap, pergi surau!!!

hahaha . btol ke ta tah .

Friday, December 17, 2010

I LUV U, BEFORE I MET YOU...


Ingin menyayangi dan disayangi adalah fitrah setiap manusia. Bohonglah sesiapa yang mengatakan "aku tak perlukan sesiapa dalam hidup... hidup matiku hanya untuk Allah". Rasullah sendiri pernah menegur seorang lelaki yang sanggup berlapar dan enggan berkahwin semata-mata ingin mengabdikan diri kepada Allah.

Kita semua memerlukan seseorang dalam hidup untuk berkasih sayang. Namun, janganlah keterlaluan sehingga menjadikan matlamat berkasih sayang sebagai satu-satunya matlamat dalam hidup. Misi kita dalam hidup ini perlu perlbagai. Sebagai hamba Allah, tentu sekali, matlamat utama adalah untuk menjadi seorang mukmin yang bertakwa. Maka, dalam perjalanan kita menjadi mukmin yang bertakwa, pastikan misi-misi kita yang lain juga seiring dalam mencapai matlamat yang utama. Ini termasuklah misi kita mencari pasangan yang terbaik.

Kebanyakkan wanita yang saya temui, menyayangi 'suami'nya lama sebelum mereka jatuh cinta. The idea of finding & marrying the best menyebabkan mereka mendambakan seseorang yang mempunyai sifat dan sikap yang baik dan terpuji. Kebetulan pula, contoh lelaki yang mereka lihat menepati ciri-ciri tersebut akhirnya benar-benar menjadi suami mereka. Wallahualam, ini perancangan Tuhan. Setiap orang sudah ditetapkan rezekinya (termasuk jodoh) dan Allah Maha mengetahui apa yang didalam hati setiap insan.

Berikut adalah beberapa wanita yang 'menyayangi suaminya' lama sebelum mereka jatuh cinta...

Kisah Kak R
Saya bertemu beliau di satu kursus dan kebetulan menjadi roomate. Entah macam mana terkeluar cerita kahwin. Saya tanya,"bagaimana boleh kenal?"

Menurut Kak R, mereka berdua satu universiti tetapi tidak pernah berbual. Kak R akui, suaminya semasa zaman pelajar adalah antara pemuda yang 'baik-baik'. "Ada satu kali, masa tengah bersembang dengan seorang kawan perempuan, dia (suami) lalu di tepi kami. Akak berbisik kat kawan, andai aku diberikan suami, nak yang macam dia....". beritahu Kak R sambil tersenyum.


Kisah H
H sepupu yang baru balik dari Syria. Saya bertandang ke rumah mereka untuk meraikan majlis walimah beliau dan abangnya. Malam itu, saya menumpang tidur sebilik. Saya bertanya,"bagaimana boleh kenal?"

Menurut H, dia sudah mengenali suaminya sepanjang pengajian di Syria dan kebetulan adalah kawan baik abangnya. Namun, mereka tidak pernah bersembang lebih dari urusan persatuan. Beberapa bulan balik dari Syria, si kawan abang masuk merisik. Akui H, "walaupun kami tidak pernah bersembang, saya kagumi sifat dan sikap beliau. Harapan saya masa kat Syria dulu, semoga saya memperolehi bakal suami sebaik beliau," beritahu H, tersipu.

Kisah A
Saya berjumpa A di satu Konvensyen Islam di Amerika. Usianya masih belasan tahun. Ketika itu, usia saya baru menginjak 22 tahun. Apabila mendapat tahu dia baru seminggu melangsungkan majlis walimahnya, sambil mengenggam tangannya dan gelak gembira, saya berkata,"I'm sooo jealous..."

A balas genggam tangan saya sambil memandang tepat ke mata, "you should not say that to a friend. You should say, I'm happy for you," dia tersenyum sambil menambah,"...and ask Allah to give me the same happiness".


Perancangan dan ketentuan Tuhan amat cantik, malah janjinya dalam surah An-Nur ayat 26 cukup tepat, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”

Namun, tiada siapa dapat meramal siapa jodoh yang telah di tetapkan. Tetapi, the idea of finding & marrying the best, harus disematkan. Allah Maha mengetahui apa yang dihati setiap manusia. Dan, Dia juga Maha Mengetahui apa yang terbaik.

Bagi saya, dari dulu (semenjak timbul keinginan untuk berkahwin), saya mendambakan yang terbaik untuk diri, keluarga, agama dan masa depan. Alhamdullilah, dalam perjalanan itu saya ditemukan dengan kawan-kawan yang memberi erti pada istilah terbaik...

Saya mendoakan agar kawan-kawan yang yang sedang mencari rezeki (jodoh) masing-masing supaya jangan putus asa. Allah mendengar isi hati anda. The idea of finding & marrying the best bukanlah sesuatu yang fairytales. Ia telah berlaku kepada beberapa pasangan dan Insya Allah, ini juga boleh berlaku pada anda.

Saya akhiri dengan satu petikan dialog dari novel The Notebook oleh Nicholas Spark "The best love is the kind that awakens the soul and makes us reach for more, that plants a fire in our hearts and brings peace to our minds. And that's what you've given me. That's what I'd hoped to give you forever"

sumber from Mimi Salleh~ Like2~ =)

.....

Sometimes..things are better to leave Unspoken...