Saturday, September 4, 2010

Kaunseling jiwa~

xtaw psai pa..
suddenly tringat sesi kaunseling jiwa yg di alami beberapa tahun lpas...
bukan dgn pak imam..
tp seorang india yg beragama hindu~
he said:
(lebey kureng cmni la..daya igatan teruk 2 3 hari ni)
"whenever u feel like u r in despair...think about God...
ur heart will be calm...even its not at instance...
do believe in ur God..
God always bring positive results inside n outside
whether u realize or not~"

what if its not working?
"then..think again..have u ever being thankful to Him
for each and every second that
-HE GAVE U HAPPINESS??-"

OUCH!! sdikit terasa sesak di dada~ uuuu~
tak ramai yg mampu utk bersyukur bila diri dilanda dan dibuai
dengan nikmat kebahgiaan..
bibir menguntum senyum tanpa sbutir zkir pn yg terluah
fikiran melayang ntah kemana tnpa mengigati Yg Maha Esa
hati gembira bukan kepalang tnpa sedar hati itu makin gelap dan hitam....
bgaimna nk merasa kwujudan
Dia yg Maha Pengasih dn Maha Penyayang
bila kta sndr tidak kasih dn tidak sayang kepada-Nya

Bila slalunya kita igt Dia ya??
Bila dpt berita xberapa gumbira~
Bila termelatah~
Bila dilanda musibah~
Bila bnyak msalah~
dan Bila kita dibebani pelbagai lg hal duniawi ni~

ada skali tu..
Uncle Indian td ada ckap:
"praktis what i've told u before..n believe in urself..=)"
n i said: "InsyaAllah.."
suddenly he said this to his friend who sitting next to him at that time
"dis is one of the beautiful things that i love about muslims..
they always sebut that phrase..referring to their God..
that is something not every religion has.."

ni antara perbezaan kita yg kecil antara islam dn tidak..
ssuatu yg positif...
tp
sdar atau tak...
antara smua keadaan yang slalu kita "igt" sgt kt Dia
adakah kita btul2 igt dgn keadaan diri sbgai hamba yg hina?
atau skadar igt hnya kerana dh terbiasa?
dan ada pulak bila tnya apa maksud Astaghfirullahalazim?
-"ak xtawla...dlu tawla...dh xigt...sebut sbb dh tbiasa...huhu"-
ni la realiti yg berlaku..
xyah tnya sal zikir pn xpa...tnya ja sal maksud bacaan2 dlm solat lima waktu
yg kononnya buat tiap2 hari
berapa org bleh dpt 100% kalau buat test??
byangkan mcm mna kalau non-muslim yg tnya soklan ni kt kta yg muslim
tp xleh nk jawab...sdangkan smua tu amalan yg wujud tiap2 hari dlm hdup kita...
Adehh!!......no komen.........!!
sndr tepuk dada,tepuk dahi,dan tepuk la apa pon
cari jwpn tu sndr~


(skadar renungan utk mnyedarkan diri sndr dn mengingatkan yg lain)

Tuesday, August 31, 2010

Selamat Tinggal Harapan~ yg tinggal, skadar renungan~

well...mybe disebabkan barakah bulan posa ni
banyak berlaku perkara-perkara yang
rentap sentap menyentap di dalam hati dan kepala otak ini~
hua3

nothing much act..
but still..it affect some part of me now n always from now on
there's nothing wrong in being ambitious isnt it?
but..there are boundaries that u need know
so that u r not going to cross it or going over it
NO MATTER WHAT...
u need to control ur own self
if not..u wont be ready if something came up in the middle
its not like i'm not aware of this
but we're humans and humans often makes mistakes
what i'm trying to say here is that
u can always hoping for something...but
never put it up beyond ur capability of reaching it
even if u saw that there are 'stars'
lighting up ur hope..
but remember..stars are not always there
there're times where the stars cannot be seen
even when there're no clouds exist up on the sky...
hence..do prepare urself
if not..u r gonna witness a painful scene up on the sky
came out from no where~
so...do remember ya Afiq~ =)

Saturday, August 28, 2010

Hati yang Sakit~


teringat-ingat
terkenang-kenang
terngiang-ngiang
Ayat-ayat tazkirah yang dengar malam post morterm
malam last ekspo kenari yang lepas..
Hati manusia ni terbahagi kepada beberapa jenis..
Hati yang mati n so on~
tapi yang melekat dalam kepala otak ak ni cuma satu ja


HATI MANUSIA YANG SAKIT~

hati manusia yang tergolong dalam kumpulan hati yang sakit
adalah hati manusia yang masih melakukan dosa
tp keinginan utk bertaubat itu masih dan sentiasa beraja di dalam hati
manusia dlm golongan ini sentiasa menyesali perbuatan dosa
yang pernah dilakukan
yang masih dilakukan
yang akan dilakukan
olehnya...
manusia ini masih lagi mempunyai secebis iman
yang ada di dalam hati
namun..iman itu tidak la sekuat iman yg sepatutnya
bertakhta dalam setiap hati muslim
mungkin sbb iman ini telah dikotori oleh dosa2 yang pernah dilakukan~

sejenak terpikir...wlaupn secebis keinsafan itu masih ada
masih belum cukup untuk meneguhkan iman yang ada ke jalan Allah
masih lagi lalai dalam menjalankan tanggungjwab
sbgai mnusia yang difitrahkan
menjadi khalifah Allah di atas muka bumi ini...
kdg2 rsa sperti diri ini lemah x berdaya menghalang perkara
yang xsepatutnya berlaku di kalangan masyarakat islam itu sndr
tp apakan daya...hanya mampu menangis di dalam hati
melihat dan mendengar...

kadang rsa sesak dada ni..
maybe sbb mengenangkan dosa yang menghitamkan hati
bukan nk mencari alasan
tp ada kalanya tertnya-tnya jugak
apa lagi caranya nk mengubati hati ni...
biarpun perubahan itu ada
kekalnya xlama..
pernah jugak dengar
sebarang jenis nasihat,teguran atau amanah
itu adalah salah satu caranya bagaimana Allah memberikan hidayah
kepada hamba-Nya
itu juga tandanya seorang mukmin itu masih lagi mempunyai
iman di dlm hati yang mendambakan tuhannya

erm...........
xtawla knapa terdetik nk tulis mcm ni dlm entry kali ni
maybe sbb bulan posa kali ni
sngt2 terasa di dalam hati ni akan kelemahan yang ada
x mampu nk bendung
x mampu nk diluahkan
sesak dada memikirkan kenangan dan harapan
sakit di dalam hanya tuhan yang tahu
bila melihat keadaan diri sendiri
bukan niat di hati nk slahkn sesiapa
cuma masih tercari-cari penyebab kepada semua ini
supaya segera dapat diubati~ hope so~

thanks..

.....

Sometimes..things are better to leave Unspoken...