Sunday, August 21, 2011

Nilai sebuah janji dan harapan...

Saya cuma seorang manusia biasa...
hanya kepada Dia saya mampu berserah dan memohon pertolongan...
saya cuma mampu untuk berkata-kata...
dan berusaha sedaya yang ada...
tapi hanya Dia yang menentukan segalanya...

Janji itu terpendam sugulung Harapan...
di dalam Harapan pula tersemai Janji...
cuma kita yang mampu menafsirkan apa yang tersirat...
melalui setiap apa yang tersurat...
namun...
semuanya bukan sentiasa berada di dalam genggaman kita...
lagipun...kita kan hamba...?
^^,

saya seorang yang sangat bercita-cita tinggi...
malah kadang-kadang...
malu dengan diri sendiri...
kerna punya cita-cita yang menggunung...
tanpa iringan yang sepadan untuk mencapainya...
malah...
kadang-kadang terlalai sehingga air mata ini tumpah seketika...
sekalipun saya tidak mampu...
untuk mencapai semua cita-cita yang diimpikan...
sekurang-kurangnya...
biarlah cita-cita saya untuk kedua ibubapa saya tercapai...
Amin...InsyaAllah...

kadang-kadang terasa pelik dengan dunia...
memang kita wajib mengejar ilmu...
tapi bermaknakah ilmu yang dikejar itu...?
seandainya...
kita menjadi Engineer hebat yang mencipta roket...
Doktor pakar yang ternama...
Pencipta mesin berteknologi tinggi pertama dunia...
Pensyarah yang menerima anugerah khidmat cemerlang...
tanpa...
Ilmu Tauhid, Ilmu Fekah dan Ilmu Tasawuf sebagai pengemudi hidup...
malah...
ketidakbolehan dalam membaca Al-quran...
sudah menjadi perkara yang biasa di dalam norma hidup kita hari ini...
itu belum lagi dihadapkan Al-quran kepadanya...
dan diminta untuk menerangkan tajwid dalam membaca al-quran...
sungguhpun kita semua telah belajar semenjak kecil lagi...
sekiranya tidak diamalkan...
maka ilmu itu akan hilang...

Janji Allah itu pasti...
Maka..tunaskanlah harapan kepada Dia yang Maha Esa...



-words of a dying will-

No comments:

Post a Comment

.....

Sometimes..things are better to leave Unspoken...